Svævende i første sals højde, snor Cykelslangen sig elegant ind og ud mellem omgivende bygninger og forbinder Dybbølsbro med Bryggebroen. Cykelslangen har opnået stor international opmærksomhed, fordi den så radikalt slår cykeltrafikkens status i byen fast.
København er glad for sine cykler, og nu kan de komme endnu hurtigere omkring. Den nye orange cykelbro, Cykelslangen, skaber en hurtig og elegant genvej for de 20.000 cyklister, der dagligt krydser Bryggebroen mellem Vesterbro og Islands Brygge. En betydelig del af disse cyklister kommer fra Dybbølsbro og måtte førhen stoppe op når de nåede Fisketorvet, tage cyklen under armen, kravle ned ad trapperne, stå op igen og tage turen rundt om Fisketorvet, for derefter at ramme Bryggebroen. De kan nu uden besvær fortsætte turen direkte fra Dybbølsbro over Cykelslangen og videre ad Bryggebroen.
Legende let i første sals højde
Cykelslangen bugter sig i elegante, svungne bevægelser fra Fisketorvet, ind mellem Kalvebod Brygges omgivende bygninger og udover havnebassinet. Broen er hævet 6-7 meter op, og giver således masser af plads til fodgængerne, der frit kan spadsere, hvor de før måtte vige for cyklister. Og mon ikke cykelturen i førstesals højde henover vandoverfladen kan give de fleste cyklister et lille sug i maven af spænding.
Variation over Bryggebroen
Det er arkitekterne hos DISSING+WEITLING, der har tegnet Cykelslangen. DISSING+WEITLING står også bag Bryggebroen, hvor de også har fundet en del af inspirationen til Cykelslangens konstruktion. Konstruktionen er en variation over Bryggebroen med en central, lukket ståldrager hvorfra dækket til kørebanen udkrages til hver side. Cykelslangen er opført i stål, som er med til at give den sit elegante og slanke udtryk. Om natten vil indbygget belysning gøre broen sikker og tryg at færdes på og samtidig skabe et lysende visuelt element i natten.
International opmærksomhed
Cykelslangen har fået en varm velkomst af de mere end 12.000 cyklister, der dagligt benytter den, men den har også fået stor opmærksomhed blandt nationale og internationale fagfolk. Arkitekturanmelder ved Politiken Karsten Ifversen roser den for at være “et billede af en fremtidens by, hvor de cyklende er nogen, der er så værdifulde, at man løfter dem op i luften som et trofæ, der kan brande København som en grøn foregangs by.” Den velfungerende Cykelslange har også givet genlyd i udlandet, hvor bl.a. BBC, Wired og The Guardian har skrevet i positive vendinger om den orange cykel-smutvej.
København som verdens bedste cykelby
Cykelslangen er ligesom cykelsuperstierne en del af Københavns Kommunes strategi om at blive verdens bedste cykelby inden udgangen af 2025. Målsætningen er, at 50 pct. af alle ture til arbejde og uddannelse skal foregå på cykel. 90 pct. af Københavns cyklister skal inden 2025 føle sig trygge i trafikken og deres rejsetid skal reduceres med 15 pct. Broen bidrager til at opfylde strategien ved at forbedre fremkommeligheden og sikkerheden for Københavns cyklister, idet den navigerer uden om fodgængere, trafik og trappetrin.
‘Store Arne’ til Cykelslangen
Hvert år uddeles årets ‘Store Arne’ og ‘Lille Arne’ til nytænkende arkitektur i København. Prisen er forbundet med en særlig prestige, fordi det er byens arkitekters egen hædersbevisning. Den fornemme hæder gik i år til Cykelslangen, bl.a. fordi: “Cykelslangen forandrer et trist og rodet byrum på en enkel, æstetisk stærk og legende måde. DISSING+WEITLING architecture formår at give identitet til et ellers arkitektonisk usammenhængende sted og forandrer oplevelsen til noget langt mere interessant og sanseligt.”
source: dac.dk